Van stip aan de horizon naar 100+ klanten

Interview met Joost van der Zon, CEO van OPENRED
Gefeliciteerd! Meer dan 100 klanten bij OPENRED. Had je dat vijf jaar geleden kunnen voorstellen?
Absoluut niet! Vijf jaar geleden was dit een stip aan de horizon. Wij zitten overigens op 107, ik was even op vakantie… Terwijl het voelt alsof wij pas net zijn gestart! Daarnaast zijn er nu bijna 1.000 gebruikers actief op ons platform.
Hoe ga je om met deze groei? En wat verandert er voor jullie?
Vroeger kende ik iedere gebruiker persoonlijk, maar dat lukt niet meer. Gelukkig is er een top Customer Success team dat ‘samen’ met onze klanten werkt om ervoor te zorgen dat zij de maximale waarde uit ons platform halen.
Is er verandering te zien binnen het klantenbestand?
Het is geweldig dat er steeds met publieke organisaties, met name gemeenten, klant worden. Want alleen door samen te werken aan ontwikkelingen worden deze succesvol.
Hoe monitoren jullie succes?
Het aantal klanten is niet een KPI die wij monitoren. Wij letten op het gebruik, het aantal doorrekeningen, logins en de feedback die wij krijgen (positief én negatief). Op deze feedback acteren wij onder andere met ‘open’ en transparante communicatie naar onze klanten over de manier waarop voorspellingen tot stand komen.
Wat is de impact van OPENRED op projectontwikkeling?
Dagelijks worden tientallen projecten doorgerekend door heel Nederland. Hiermee veranderen (versnellen én verbeteren) wij de manier waarop project- en gebiedsontwikkeling in Nederland tot stand komt. Zo dragen wij ons steentje bij aan het oplossen van het woningtekort.
Dat is een grote verantwoordelijkheid. Hoe waarborgen jullie de kwaliteit?
De hoeveelheid doorrekeningen brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Want beslissingen in projectontwikkeling hebben impact op veel levens en stakeholders, daarnaast gaat het om erg grote bedragen. Dit is de reden dat ‘betrouwbaar’ zijn cruciaal is, en daarom gaat het gros van de data science capaciteit naar de betrouwbaarheid van onze analyses.
Wat kunnen we de komende tijd van OPENRED verwachten?
De komende tijd staan er tal van optimalisaties op het programma. Met name door het inzetten van AI op het gebied van berichtgeving en discussies in gemeentelijke raadsvergaderingen. Het is een kwestie van ‘durf’ om deze mogelijkheden maximaal te benutten. Dankzij AI op de hoogte zijn van alles wat er speelt.
Daarnaast zullen wij beter in staat zijn om sociale impact van ontwikkeling te voorspellen. Impact die veel blijkt te verschillen tussen verschillende regio’s in Nederland. Afhankelijk van de mensen die er wonen én gaan wonen. Deze verdiepingsslag staat eraan te komen.
De upgrades komen er met een razend tempo aan, met behulp van ons team dat de afgelopen tijd flink is gegroeid!
Tot slot, waar ben je het meest trots op?
Het behalen van 100 klanten is een prachtige mijlpaal. Maar dit was natuurlijk nooit gelukt zonder een fantastisch product en het team dat daaraan ten grondslag ligt. Drive, passie en enthousiasme!
——
PS: de vier kernwaarden van OPENRED lees je in deze tekst. Hier staan wij voor en daar mag je ons aan houden! Benieuwd wat OPENRED voor jou kan betekenen? Boek een vrijblijvende demo.